Wednesday 20 June 2012

SYA'BAN

Terlajak Rejab, harap-harap aku sempat bersalam dengan Sya'ban. Nampak gaya persediaan menyambut Ramadhan kali ni sama macam yang sudah-sudah - ala kadar jer la, nak buat lagu mana, aku insan yang lemah @ umat akhir zaman. Takat mana keupayaan nak menghadapi Ramadhan kali ni tak tau la.

Tak lama lagi perbahasan berkait dengan segala amalan dibulan Ramadhan bermula. Kengkadang pada aku la yang bertanya dengan yang menjawab sama bodoh ja bunyinya. Istilah-istilah seperti bida'ah mengalir macam ayiaq Sungai Kelang. Nak buat lagu mana, dah tahap otak Melayu, banyak sangat makan belacan, budu & cencaluk.

Apa nak dibuat bila datangnya Ramadhan?

Puasa time Rejab ngan Sya'ban tu budak tadika pun tau! aku bukannya nak berceramah pasai ibadah-ibadah atau doa yang ada. Benda-benda macam tu baik pi tanya kat ostat.  Aku plan (kalau ada rezeki la) aku nak sambar Suzuki Belang satu. Aku ni travel long distance hari-hari. Layan yang empat tayar ni alamat macam yang sudah-sudah la, ada kala time Tarawih aku kat jalanraya lagi.

Aku dream kali ni aku nak pi tengok anak bulan. Part ni aku pening, punya la advance equipment sekoq pun tak nampak anak bulan. Selalu orang buta ja yang tak nampak, takkan selama ni orang buta pi tengok anak bulan kot! Dulu aku pernah lepak kat Baitul-Hilal, pergh... syahdu beb, berdiri ngadap laut, tengok matahari terbenam, dan jatuh ja matahari terus azan...

Jangan harap la aku nampak anak bulan! aku just nak pi tengok ja, result aku tunggu dari Penyimpan Mohor la apa lagi. Bila dia isytihar puasa ja aku nak belasah Takbir sampai 7 kali and for sure follow dengan doa Nabi Khidhir. Bukan senang nak dapat peluang Takbir ni, orang tak cukup sifat ja pi Takbir bila dengaq ceramah.

Weiii.. rumah pun tengah serabut nih, nak kena kemas luaq dalam. Sempat ka dak tak tau la kalau dah daily pukul 8.00 malam baru pijak rumah, weekend?? Aku bukannya nak kasi cat baru ka apa ka, dapat mop lantai, tebas semak keliling rumah pun aku rasa dah ok kot. Tapi rasa-rasa kali ni aku nak bakaq gaharu or setanggi, kasi nampak konventional sikit.

No comments:

Post a Comment