Tuesday 26 June 2012

KAUM MUADA??


Siapa depa ni?
Persoalan tu tak penting sangat sebenaqnya, tapi yang penting pemikiran dan persepsi depa. Depa ni pada aku jadi terkenal pasai depa ni antara yang berlawan dengan arus. Depa punya pemahaman dan persepsi yang tersendiri terhadap Islam. Soal pertikaian antara para intelektual (ulama'?) bukanlah perkara baru, tu pasai la pernah ada satu ketika dulu pembahagian antara kumpulan Kaum Tua dengan Kaum Muda. Masing-masing mengaku terror!

Kaum Tua (Khalafi) dikatakan sebagai golongan yang membuta tuli/ taklid buta dengan apa yang telah diputuskan oleh ulama' (intelektual?) terdahulu. Berbeza dengan Kaum Muda yang lebih terbuka (liberal?). Kita biarkan dulu cerita pasai depa ni, for sure ramai yang lebih memahami, pasai aku bukan nak cerita pasai pertikaian depa ni.

Pada aku la, depa ni ada kaitan dengan hasil perjuangan Kaum Muda yang menolak cara taklid buta Kaum Tua. Lantaran taksub sangat nak gunakan akai dan peghasan diri tu memahami tentang Al-Qur'an dan Hadis (kononnya depa ni mengkaji). La ni baghu aku paham kenapa Khalafi bagi tak berkenan dengan cara Salafi.

La ni lagu mana? kalau ikut paham aku la dengan cara Salafi, karya dan fahaman Kassim Ahmad dengan Irshad Manji kena dibenarkan pasai karya (pahaman dan persepsi) depa ikut cagha Kaum Muda! Persoalannya sekarang, siapa yang berani declare diri depa ni Kaum Muda?

No comments:

Post a Comment