Wednesday 20 June 2012

APA NAK JADI?

Dah 50 tahun dah Malaysia ni, selama tu jugak la Melayu jadi ketua, selama tu jugak la Dong Zong berMahaRajalela macam negara bapak dia sorang yang punya. Nak buat macam mana dah Melayu tak berani nak angkat muka. Paling kuat pun jeritkan Takbir dan hunus keris, lepas tu kepala kena gosok ek Cina!!

Orang kata yang lepas tu lepaslah, jangan dikenang. Tulisan Jawi telah dimansuhkan dah lah, jangan dikenang (pasai anak dia la ni jadi SetPol LGE). Kuasa kawal sekolah vernakular berpindah dari tangan menteri kepada kabinet, jangan lagi dikenang (pasai itu BABI punya kerja). Tapi yang pelik pasai pa dilayan kehendak Dong Zong ni?

Apa perlunya sekolah vernakular ni?

Pada aku la sekolah tetap sekolah, sama seperti Masjid atau Surau (jangan nak manipulate kata aku samakan sekolah dengan Masjid - aku cibaikan mak bapak korang nanti), antara salah satu institusi mencari/ mendapatkan ilmu dan pendidikan. Penyampaian sesuatu ilmu itu perlulah melalui bahasa. Apa jenis bahasa yang dipilih terpulanglah pada kelompok yang terlibat.

Kalau nak ikutkan demokrasi yang depa laungkan kena la ikut persetujuan ramai! tapi dah jenis fasik, munafik dan kafirun, keputusan majoriti diketepi atas alasan yang tak masuk akal. Itulah yang terjadi pada sekolah vernakular yang dipayungi Dong Zong. Atas keputusan apa pulak peruntukan diberi pada ketika yang sama SAR dianak tiri?

No comments:

Post a Comment