Friday 13 July 2012

PERUBAHAN INSTITUSI III

Sekiranya Mak Cik Maimun secara tidak sengaja menjenakakan sistem demokrasi yang menjadi tuhan kepada sebahagian pencinta kuasa. Dong Zong pula secara terbuka menghina sistem tersebut serta pencintanya. Bukan sekadar itu Perlembagaan dan Institusi Raja-raja Melayu (Majlis Raja-raja/ Agong) kelihatan langsung tidak berfungsi mempertahankan hak rakyat yang telah dipersetujui bersama!

Benar! ada Melayu yang terasa hati dengan tuntutan Dong Zong dan melahirkan cuba kemarahan mereka. Bukankah telah ada institusi untuk mengawal manusia-manusia yang ada dalam Dong Zong itu? Malunya aku bila ada Perlembagaan dan Institusi DiRaja yang tidak berfungsi - baik lupuskan sahaja keduanya daripada marahkan Dong Zong!

PADAMNYA API SYAHID

Aku tertanya-tanya apakah pencinta/ penjaga kedua-dua institusi tersebut tidak terasa apa-apa dengan penghinaan yang diberikan oleh Dong Zong?  Ada perkara yang boleh didebat dan dirunding, ada perkara yang perlukan tindakan autokratik! Mengambil tindakan terhadap tidak punya apa-apa makna andainya penghuni Dong Zong masih lagi mampu berdiri dan bersuara!

Mempertahankan hak tidak cukup dengan rundingan, merayu dan meraih simpati dari manusia-manusia kiatsu! Mempertahankan hak perlu disertai dengan tindakan secara fizikal. Andainya pengecut untuk bermandi dengan darah janganlah bercakap pasal hak! tidak perlunya berselindung disebalik dengan kedaulatan undang-undang!

Kerana itu aku katakan perubahan perlu dilakukan terhadap institusi utama negara. Mereka yang mendudukinya bukan sahaja kelihatan tetapi hendaklah benar-benar dari kalangan mereka yang mendukung prinsip Rukun Negara.

Benar! atas nama demokrasi Dong Zong berhak bersuara, tetapi pada ketika yang sama, atas nama demokrasi juga Dong Zong berhak dikurung bahkan disingkirkan!

"Jangan lepaskan anjing yang tersepit"

No comments:

Post a Comment