Friday 13 July 2012

PEMBAHARUAN INSTITUSI II

Sapa tak kenai Mak Cik Maimun? kalau ada yang tak kenai sure la orang tu jenih lack of information! cuma aku tak pasti dia ada lagi ka dak! ikut katanya dulu selagi dia terdaya dia akan terus bertanding untuk membuat perubahan kepada negara!

Ada yang berkata penyertaan Mak Cik Maimun dalam PRU adalah bukti kepada suburnya demokrasi di Malaysia! - seriously pada aku itulah statement paling bodoh aku dengar dari mulut pencinta demokrasi.

Sama ada tiada siapa yang sedar atau tidak mahu ambil peduli. Mak Cik Maimun pada aku dah bagi isyarat betapa bodohnya sistem demokrasi di Malaysia! aku cukup malu ketika itu bila SPR terima pencalonan Mak Cik Maimun untuk bertanding! Pada aku ini bukan pasal hak sebagai rakyat semata - tetapi maruah yang perlu dijaga! bayangkan andainya Mak Cik Maimun menang PRU masa tu!

Dari satu segi mungkin Mak Cik Maiumun lebih baik daripada beberapa calon yang telah menang dan menduduki kerusi Parlimen. Tetapi tiada siapa pun peduli dengan jenis calon yang dipertandingkan. Seolah bagaikan telah diterima calon yang bersalut dengan skandal seks, rasuah, salah guna kuasa, seks luar tabii dan macam-macam lagi.

Malah sang pelaku bagaikan bangga dengan kebejatan akhlak mereka. Peliknya mereka diterima oleh rakyat.  Sang pelaku pula tiada rasa malu menjaja muka mereka - dasar manusia tidak bermaruah! malah ada yang bangga berkata kejadian yang menimpa mereka kerana sabotaj pihak lain - tanpa sikit pun rasa n malu!

Kerana itu aku katakan diartikel sebelum ini perubahan/ pembaharuan perlu di buat ke atas institusi-institusi utama (parlimen, kehakiman, perundangan, diraja) ini.

Perlu adanya kawalan dan syarat untuk memastikan hanya calon yang 'dapat diterima pakai' sahaja menduduki kerusi institusi berkenaan. Kebebasan dan hak bukanlah lesen besar.

Kita bukannya lagi berada dizaman feudal untuk taat dan menerima membabi buta segala apa yang dilakukan oleh sang penguasa. Kiranya kita berjaya memecahkan dan membahagikan kuasa dari satu institusi (DiRaja) kepada tiga yang lainnya (kehakiman, perundangan, eksekutif) apakah sukar untuk dibuat pembaharuan memperbaiki lagi nilai institusi tersebut?

No comments:

Post a Comment