Monday 16 July 2012

MENGINDAHKAN INSTITUSI DIRAJA I

Kalau pi tanya kat rakyat (tak kigha la kaum mana) pasai keluarga diraja for sure depa geli geleman yang naik getik pun ada. Tapi Bani Jawi masih lagi dok kalut sayang tak tenti pasai kat raja/ sultan depa. Takutnya tak terkata bila kata menderhaka. Maklumlah dari kecik sampai besaq telinga disumbat dengan kata-kata "pantang anak melayu derhaka" - pantang tok nenek hangpa!

Kalau sebut nak derhaka ja kalut la para juak yang kononnya pembela bangsa menjaja Sumpah Setia Melayu
  • "H
  • endaklah akhir zaman kelak anak cucu bapa hamba jangan derhaka pada anak cucu kita. Jikalau ia zalim dan jahat pekerti (rosak akhlaq) sekali pun." - bodoh ka hapa nak suruh terima ja manusia zalim dan rosak akhlaq sebarai raja/ sultan!


    Aku tak nafikan Sumpah Setia Melayu untuk menerima perlantikan seseorang raja/ sultan "Adapun tuanku, segala anak cucu patek sedia akan jadi hamba ke bawah duli Yang di-Pertuan" - pada paham aku la 'sedia' kat situ bersyarat, bukannya terima membabi buta! kalau dah tak layak tu tak payah la ditabalkan pulak. Part syarat ni la yang aku nak fokuskan!


    Ops..! aku bukan nak suruh atau menggalakkan Bani Jawi menderhaka, aku nak Bani Jawi pakai akai and cari solution supaya Institusi Di-Raja yang dah molek ni disucikan daripada keluarga diraja yang merosakkan institusi milik kita (Bani Jawi). Bukankah peranan mereka (raja/ sultan) sebagai ketua istiadat melayu dan agama (Islam). Kalau ditanya aku pasti rakyat akan kata jawatan yang disandang kena selaras dengan peranan!


    Kalau pernah ada dan diterima perumpamaan "sultan umpama bayangan tuhan di bumi" aku rasa tak salah kalau diadakan pula perumpamaan "demokrasi umpama bayangan tuhan di bumi" pula! dimana kedudukan dan hak rakyat dizaman demokrasi ini dalam membuat pemilihan/ keputusan menabalkan (bai'ah) seseorang raja/ sultan. - RAKYAT BERHAK MEMBUAT PILIHAN & KEPUTUSAN


    Kita dah ada Majlis Raja-raja, pada aku dah cantik dah tu! seperti mana Dewan Rakyat perlu ada pihak ketiga yang memantau perilaku mereka agar tidak melepasi sempadan yang sepatutnya. Kenapa dalam bab ini tidak dijajakan pula petikan  "Tetapi jikalau anak buah tuanku dahulu mengubahkan dia, maka anak cucu patek pun mengubahkanlah."


    Bukanlah pulak aku nak suruh hangpa beghatoq berkali-kali pi mengundi pulak, cukup la kita mengundi masa PRU ja. Kita kan dah ada wakil dalam Dewan Rakyat & Dewan Undangan Negeri. Aku rasa tak salah kot kalau kita bagi kuasa pada depa ni (pasai depa ni pun kita pilih) mengundi pulak buat pilihan bagi pihak kita melantik/ menabal raja dan pengganti raja.


    Kekebalan tu pada aku kena ada limit la, kalau pada benda-benda yang melibatkan kepentingan rakyat dan negara diberi kekebalan kat depa tak dak hal la pada aku, yang penting jangan kasi depa ruang & peluang buat jenayah dan menzalimi rakyat! sebelum rakyat menderhaka lebih baik raja/ sultan atau penggantikan disingkirkan (contohnya melalui undi tak percaya hehehe).


    Nak bertindak (selamatkan Institusi Di-Raja) kena la buat awai-awai. Maklum le dalam keluarga diraja yang dijuga dipilih dan ditabalkan jadi raja/ sultan atau pengganti raja ada yang jenih penyangak & penyamun, tak kurang jugak kaki botol & kaki betina! apa kejadah manusia macam tu dijadikan ketua adat istiadat dan agama!

    No comments:

    Post a Comment