Tuesday 17 July 2012

BELANJA

Pening kepala aku bila Najib request rakyat bagi input (libatkan diri) untuk bajet 2013 ni. One-side pasai pa nak mintak input dari rakyat, awat selama hi hangpa tak dak or tak tau ka kehendak rakyat? Apa kejadah kitorang dok pi ngundi pilih sampai 222 orang wakil kat dalam Dewan Rakyat tu?

Kalau dah sampai tahap ni punya mintak nampak sangat la 222 wakil tu jenis lembu pawah! woi aku tak pedulik la korang dari team mana, yang aku tau hangpa tu wakil yang telah dipilih. Patutnya kehendak dan keperluan rakyat hangpa dah ada senarai. Jangan dok cakap la hangpa 'fahami kehendak rakyat' - ayat tu subjektif jer, kena ada checklist!

Pusing pi pusing mai masalah utama aku as rakyat adalah kos sara hidup! part ni paling pening. Kalau tukaq gomen pun confirm takkan berubah punya. Pasai pa aku confident tak berubah?

  1. Selagi mana yang dipilih sebagai wakil tu berasaskan logo dan lambang sampai mampoih la calon yang ada tu jenih bodoh nak mampoih!
  2. Pusing pi pusing mai majoriti muka-muka yang ada tu dah cemuih aku tengok! kena limit sket la muka yang duduk kat dalam nu (parlimen) takat dua kali ja seumur hidup.
  3. PALING UTAMA - selagi dok terzahir aktiviti riba, zina, dusta, tipu sukatan/ timbangan confirm jer (wajib bagi Allah S.W.T) bagi bala KOS SARA HIDUP YANG TINGGI (mahal harga barang), hasil pertanian tak berkat, mudah dikalahkan musuh, and IBADAT TAK DITERIMA!
Selagi mana aktiviti riba, zina, dusta, tipu sukatan/ timbangan meriah dikalangan rakyat dan pemimpin jangan dok harapla bala kos rasa hidup selesai! Toksah dok cakap pasai hudud  la dalam hal ni. Bukan aku tolak or tak percaya, soalnya hudud tu confirm jer tak lepaih punya kalau dibentang kat dalam dewan nanti (kan wakil tu kita yang lantik).


ok lah.. next artikel aku cerita macam mana nak belanjakan duit yang & belanja bila tak dak duit!

No comments:

Post a Comment